Workshop på Skattkammaren
Vi vill skapa en levande och inspirerande mötesplats för pedagoger där man med hjälp av lockande och utmanande material undersöker olika sätt att kommunicera och uttrycka sig med.
Förskolans demokratiuppdrag är Skattkammarens fokus, där vi vill inspirera till att pedagoger och barn utforskar, reflekterar och lär tillsammans. Verksamheten bygger på Unikes värden : trygghet, glädje, delaktighet och olikhet.
SYFTE: Att med hjälp av variationsrikt, tillgängligt och lockande material skapa demokratiska mötesplatser för både barn och pedagoger. Att skapa utmanande mötesplatser som lockar till undersökning av fenomen och som sätter igång pedagogers självreflektioner. Att skapa en atmosfär av lekfullhet där estetiken och det delvis okodade materialet väcker frågor och nya tankar hos pedagogerna.
MÅL: Att få ta del av och inspireras av en transdisciplinär miljö som erbjuder många estetiska uttryck samt att få prova nya material. Att pedagogerna får nya tankar om hur man kan utveckla sina egna lärmiljöer.
Detta kan man arbeta med:
Lera som ett taktilt skapandematerial utan färdiga formar
Green screen
Utforskande av optik, ljus och skuggor
Utforskande i naturvetenskap med bland annat äggmikroskop och ljusbord
Tecknande med en mängd olika pennor, kritor, kol och papper
Målning med temperablock, flaskfärg och akvarell
Stop motion
Makey makey
Naturmaterial både som naturvetenskapligt utforskande men även som bygg och konstruktionsmaterial
Okodat material, både naturmaterial och sånt som inte betraktas som leksaker men som inbjuder till kreativitet
Textil, metalltråd m.m.
Tramsbotar
Analog och digitalprogrammering
Utöver detta finns det exempel på hur man kan arbeta med utformningen av den pedagogiska lärmiljön utifrån aspekter såsom:
Estetik
Minimering av det visuella bullret
Ljussättning
Färgsättning
Ljudsättning
Lockande, inbjudande mötesplatser
Kreativitet
Transdisciplinitet
Tydlighet och struktur
Mångfald
Hundraspråklighet